Achter de schermen met Marcel

In onze rubriek ‘Achter de schermen’ vragen we collega’s wat ze doen. Deze keer laten we Marcel Maes aan het woord. Marcel is sinds eind 2024 relatiebeheerder bij Topicus Eduarte.

Wat doe je bij Eduarte?

Ik ben eind vorig jaar gestart als Relatiebeheerder bij Topicus Eduarte. Vanuit deze functie ben ik dagelijks in contact met onze klanten en ben ik verantwoordelijk voor het initiëren, onderhouden, verbreden en verbeteren van de relaties met onze klanten.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Mijn werkdagen zijn zelden hetzelfde, en dat maakt het juist zo dynamisch! Meestal start ik de dag met het doornemen van mijn e-mails en het checken van mijn planning. Een groot deel van mijn tijd bestaat uit contact met de klanten. Dit varieert van proactieve gesprekken om te horen hoe het gaat en of ze tevreden zijn met Eduarte, tot het bespreken van hun wensen voor nieuwe functionaliteiten en/of nieuwe modules van Eduarte.

Zit je regelmatig bij klanten en zo ja, wat doe je daar?

Absoluut! Hoewel veel contact digitaal verloopt, vind ik het heel belangrijk om regelmatig op locatie bij de klanten te zijn. Dat is waar de dynamiek van het onderwijs het beste zichtbaar is en waar de relatie écht verdiept wordt. Mijn gesprekspartners variëren sterk, wat mijn werk afwisselend maakt. Ik spreek met Functioneel beheerders en ICT managers over de dagelijkse praktijk, lopende zaken en technische integraties. Daarnaast zit ik aan tafel met opleidingsmanagers en de directie om de strategische koers te bespreken. Dit directe contact stelt mij in staat om hun behoeften optimaal te begrijpen en de belangen van Topicus Eduarte en onze klanten zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

Tijdens deze bezoeken staan bijvoorbeeld de volgende onderwerpen centraal:

  • Lopende Zaken & Wensen: We bespreken hoe Eduarte hen op dit moment ondersteunt en inventariseren hun wensen voor toekomstige functionaliteiten, zodat we kunnen blijven innoveren.
  • SLA en Contractbesprekingen: We evalueren de samenwerking aan de hand van de Service Level Agreement (SLA) en bespreken de contracten om ervoor te zorgen dat afspraken helder zijn en blijven aansluiten bij hun behoeften.

Wat doe je in je vrije tijd om los te komen van je werk?

Na een drukke week met veel klantcontact en overleggen, vind ik het heerlijk om me in mijn vrije tijd te focussen op iets totaal anders: bezig zijn met mijn handen. Je vindt me dan ook vaak klussend in en om het huis. Of het nu gaat om een schilderproject, het leggen van een vloer of het aanpakken van de tuin: het is een fijne manier om letterlijk en figuurlijk met iets concreets bezig te zijn en mijn hoofd leeg te maken. Maar ontspanning is natuurlijk ook belangrijk. Ik ben een echte liefhebber van goed gezelschap, lekker uiteten gaan en gezellig borrelen met vrienden of familie.