Het jaar 2025 was een periode van groei en samenwerking binnen de Eduarte community. We verwelkomden verschillende nieuwe scholen, zoals Firda, Oppstap, SG Bonaire, Graafschap College, Variva Edu Academy, OPB, de Rooi Pannen en zeer recentelijk het samenwerkingsverband DNA en Nimeto. Daarnaast vierden we de afronding van implementatie en optimalisatietrajecten bij ROC Twente, Vonk en Gilde Opleidingen. Deze groei bevestigt de slagkracht van het Eduarte SIS, maar belangrijke winst vind je ook in de synergie tussen Eduarte scholen. Een lichtend voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen ROC Nijmegen en ROC Twente tijdens het implementatietraject in Twente.
De meerwaarde van gedeelde kennis
Toen de projectleider, die eerder bij ROC Nijmegen de implementatie begeleidde, overstapte naar ROC van Twente, vroeg hij Tanja Evers, functioneel beheerder bij ROC Nijmegen, bij te springen in het implementatietraject. Zij had namelijk al veel ervaring met het overstappen naar Eduarte. Voor Lionne Schlepers, functioneel beheerder bij Twente, was de hulp vanuit een andere school een uitkomst. “We hadden natuurlijk nog totaal geen kennis in huis. Dus het was fijn dat iemand die er al mee werkt je kon adviseren in het traject.”

Lionne Schlepers, ROC van Twente & Tanja Evers, ROC Nijmegen
Het grootste voordeel van de samenwerking was direct merkbaar tijdens de conversie naar Eduarte. Tanja legt uit dat de scripts en de mapping voor een zeer groot gedeelte overeenkwamen, omdat beide scholen van een vergelijkbaar systeem afkwamen. “Waarom zou je dan niet putten uit bestaande kennis die wij bij Nijmegen hadden? Dit voorkwam dubbel werk en bespaarde veel tijd.” Lionne bevestigt dit: “De Eduarte Consultants begeleidden natuurlijk het implementatietraject, maar Tanja kon de vertaalslag maken vanuit de praktijk. Dat was gewoon heel prettig.”
Ook tijdens de inrichting van complexe processen is veel samengewerkt, bijvoorbeeld rondom aanmelden, intake, inschrijven en uitschrijven. “Dat waren complexe processen en daar zijn we samen in opgetrokken. We hebben hiervoor veel samen gepuzzeld en getest,” aldus Tanja.
Kennisdeling is wederzijds
De kennisstroom was geen eenrichtingsverkeer. Door mee te draaien in het project bij ROC van Twente, leerde Tanja ook van hun werkwijzen en processen.
Tanja: “Ik heb daar dus ook echt zaken mee teruggenomen die we in Nijmegen niet hadden ontwikkeld en nu inmiddels ook gebruiken, zoals bijvoorbeeld de rapportages rondom presentie.”
De samenwerking helpt de scholen ook verder te kijken dan alleen het SIS. Tanja geeft aan: “De inrichting van het SIS vloeit voort uit vastgesteld beleid. In je gesprekken doe je weleens een stapje terug naar deze beleidskeuzes en bevraag je je achterban hierover. Zo kijk je samen naar hoe keuzes zijn gemaakt en of ze wellicht moeten worden herzien, en zet je weer stappen vooruit.”
De kracht van de Eduarte community
Voor beiden is de essentie van de synergie tussen Eduarte scholen samen te vatten als: Je hoeft niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden. Ze zijn het erover eens dat deze werkwijze aan te raden is aan collega scholen. Lionne: “Ik mag graag kennis delen en kennis ophalen.” De functioneel beheerders gaven tevens aan dat ze een kans zagen voor Topicus Eduarte om een verbindende rol te spelen in het effectiever maken van onderlinge samenwerking, bijvoorbeeld door het delen van kennis over modulegebruik tussen scholen te faciliteren.
De samenwerking tussen ROC Twente en ROC Nijmegen laat zien dat de kracht van Eduarte niet alleen in het systeem zit, maar vooral ook in de expertise en de bereidheid tot samenwerking die binnen de community bestaat. Met deze gedeelde kennis kijken we dan ook met enthousiasme vooruit naar de verdere samenwerking binnen de Eduarte community in 2026.